VEX IQ skolēniem 


1.-4. klase “VEX IQ figūru pārvadāšana” 

(VECUMS - līdz 12.gadiem ieskaitot) (VEX 1) 

Sacensību mērķis

Sacensību mērķis, ir parādīt dalībnieku VEX IQ konstruēšanas un vadīšanas prasmes. Sacensībās piedalās komanda, kura sastāv no diviem dalībniekiem – skolēniem līdz 4 klasei (tas ir līdz 12 gadu vecumam ieskaitot) ar diviem robotiem. Sacensībās drīkst piedalīties ar savu robotu, kas veidots uz VEX IQ robotu bāzes un sastāv tikai no VEX IQ robotu komplektos pieejamajām dalām (1 vai 2 gen), kas veidots uz VEX IQ Clawbot bāzes (https://content.vexrobotics.com/stem-labs/iq/builds/clawbot/clawbot-rev4.pdf). Roboti tiek vadīti ar VEX IQ komplektācijā iekļauto tālvadības pulti.  Komandām ar robotiem ir jāsavāc figūras no laukuma un jānogādā tās uz savas komandas figūru izkraušanas laukumu starta zonā. Uzvar komanda, kas 3 minūšu laikā iegūst visvairāk punktu.

Komandas sastāvs un roboti

Laukums

Sacensību laukums ir sadalīts trīs zonās, kas tiek atzīmētas uz pamatnes (laukuma pamatne var būt grīda ar atzīmētiem elementiem):

Visām zonām platums var mainīties.

Pārvadāšanas zonā figūru pārvietot drīkst tikai pārvadāšanas robots (Robots B). (Papildinājums - Robots tiek paredzēts, lai pārvadātu figūras - vienlaicīgi robots drīkst pārvadāt tik figūras / elementus, cik var pārvietot, t.i. neierobežotu skaitu).

Ja pārvadāšanas zonā (2.laukums) ar figūru nonāk iekraušanas/izkraušanas robots (Robots A), tiesnesis figūru pārvieto atpakaļ uz figūru zonu (3.zona).

Ja pārvadāšanas zonā (2.laukums) figura atrodas/pieskaras pie zemes, tad tiesnesis figūru pārvieto atpakaļ uz figūru zonu (3.zona).

Ja pārvadāšanas zonā (2.laukums) pārvadāšanas robots (Robots B) stumj figūru pa laukumu (t.i. figūra neatrodas pacelta virs zemes), tad tiesnesis figūru pārvieto atpakaļ uz figūru zonu (3.zona.). Pārvadāšanas zonā ir aizliegt figūras stumt (situācijā, kurā tās saskaras ar zemi).

Figūru zonā (3. laukumā) atrodas figūras, kuras komandām ir jāiekrauj pārvadāšanas robotā (Robots B) un jānogādā uz izkraušanas laukumu, kur tās sakārto izkraušanas robots(Robots A). Izkraušanas laukums (attēlā 1.2.) - tajā izkraušanas robots (Robots A) sakrāmē.


Figūru zonā (3.laukumā) nestrukturētā veidā atrodas nenoteikta skaita trīs veida VEX IQ figūras:

Figūru punktu vērtība


Sacensību norise un noteikumi

Punktu skaitīšana un uzvarētāja noteikšana mača ietvaros


Sacensību norisi nosaka organizatori, ņemot vērā dalībnieku skaitu. Ja dalībnieku skaits ir liels, tiks izmantotas apakšgrupas fināla turnīra dalībnieku noteikšanai. Fināla turnīri notiek pēc divkāršās izslēgšanas sistēmas (grupu turnīrs + play-off). Ja dalībnieku skaits ir mazs, organizators var izmantot tikai grupas turnīru uzvaretāja noteikšanai. Ja dalībnieku skaits ir liels, organizators var izmantot dubultizslegšanas (double-eliminations) play-off sistēmu līdz noteikta skaita robotu samazinājumam, un tad grupas turnīru uzvaretāja noteikšanai. 

PIEMĒRS SACENSĪBU NORISEI

Komandas divi roboti izvietoti laukumos 1.1.. Izkraušanas robots (Robots A) konstruēts ar manipulātoru, kas var pacelt un noturēt sacensību elementus, pārvadāšanas robots (Robots B) konstruēts ar platformu uz kuras var novietot sacensību elementus pārvietošanai. Pēc tiesneša signāla abi roboti tiek ar pults palīdzību pārvietoti uz figūru zonu (3. laukums), kur izkraušanas robots (Robots A) novieto vairākus elementus uz pārvadāšanas robota (Robots B). Tad abi roboti pārvietojas uz starta zonu (1.laukums), kur izkraušanas robots (Robots A) novieto no pārvadāšanas robota (Robots B) figuras savas komandas izkraušanas laukumā (1.2.laukums) un sakārto, lai tajā varētu novietot pēc iespējas vairāk figūru. 3 minūšu laikā roboti pārvietojas un novieto pēc iespējas lielāku figūru skaitu, lai iegūtu vairāk punktus.

Papildnoteikumi

4.-6. klase “VEX līnijlabirints” 

(vecums 12 līdz 14 gadiem ieskaitot) (VEX 2)

Sacensību mērķis

Sacensību mērķis, ir parādīt dalībnieku programmēšanas prasmes VEX IQ robotu programmēšanā. Sacensībās piedalās komanda, kura sastāv no viena dalībnieka – skolēna līdz 6. klasei (tas ir līdz 14 gadu vecumam). Sacensībās drīkst piedalīties ar savu robotu, kas veidots uz VEX IQ robotu bāzes un sastāv tikai no VEX IQ robotu komplektos pieejamajām dalām (1 vai 2 gen), sagatavojot tam programmu, izmantojot VEX Code programmatūru (https://www.vexrobotics.com/vexcode#download). Šajās sacensībās autonomam robotam no starta līdz finišam ir jākustas, sekojot melnajai līnijai, un attālums jāveic maksimāli īsākajā laikā, atrodot ātrāko ceļu pa līnijas labirintu no starta līdz finišam. 

Roboti

Šajās sacensībās piedalās ar robotiem, kuriem jābūt autonomiem.

Robotu maximālais izmērs ir 30x30 cm.

Sacensībās drīkst piedalīties ar savu robotu, kas veidots uz VEX IQ robotu bāzes un sastāv tikai no VEX IQ robotu komplektos pieejamajām detaļām (1st vai 2nd gen).

Pamata laukums

Laukums ar atzīmētām punktu zonām, jāšķērso šīs atzīmētās vietas lai iegūtu punktus un iebrauktu nākamajā zonā. (Šim attēlam ir tikai informatīva nozīme, sacensības uz trases nebūs uz laukuma zilie aplļi.)

Trases vispārīgās īpašības

Trase ir sadalīta 8 daļās:

Sacensību norise un noteikumi

Punktu skaitīšana un uzvarētāja noteikšana


Brīdī kad nosaka uzvarētāju, ja vairākiem robotiem ir maximālais punktu skaits, tad uzverētāju izvēlas pēc ātrākā laika.

Ja robots iebrauc iepriekšējās zonās par to neņem nost punktus.


Mēģinājumu skaits

Katram robotam ir iespēja sacensību norises laikā veikt līdz 3 braucieniem.


Papildnoteikumi: 

Pa trasi nedrīkt pārvietoties pašam dalībniekam.

Ja tiesnesim rodas aizdomas, ka robots tiek kontrolēts ar bezvadu ierīci, robotu var pārbaudīt dalībnieka robotu. 

Sacensību tiesnesim ir tiesības aicināt dalībniekus demonstrēt programmas kodu un skaidrot tā darbību, ja dalībnieki nevar izskaidrot programmas uzbūvi vai darbības principus, tiesnesim pastāv iespēja dalībniekus diskvalificēt, lai novērstu negodprātīgu rīcību. 

6.-9. klase “VEX līnijlabirints ar konusiem”

(vecums 14 līdz 16 gadiem ieskaitot) VEX 3 

Sacensību mērķis

Sacensību mērķis, ir parādīt dalībnieku programmēšanas prasmes VEX IQ robotu programmēšanā. Sacensībās piedalās komanda, kura sastāv no viena dalībnieka – skolēna no 6.  līdz 9.klasei (tas ir 14 līdz 16 gadu vecumam). Sacensībās drīkst piedalīties ar savu robotu, kas veidots uz VEX IQ robotu bāzes un sastāv tikai no VEX IQ robotu komplektos pieejamajām dalām (1 vai 2 gen) , sagatavojot tam programmu, izmantojot VEX Code programmatūru (https://www.vexrobotics.com/vexcode#download). Šajās sacensībās autonomam robotam no starta līdz izvietotiem konusiem ir jākustas, sekojot melnajai līnijai, un attālums jāveic maksimāli īsākajā laikā, atrodot ātrāko ceļu pa līnijas labirintu no starta līdz konusiem un veicot to izstumšanu. Pēc konusus izstumšanas, robotam jāatgriežas starta pozīcijā.

Roboti

Šajās sacensībās piedalās ar robotiem, kuriem jābūt autonomiem. 

Robotu maximālais izmērs ir 30x30 cm. 

Sacensībās drīkst piedalīties ar savu robotu, kas veidots uz VEX IQ robotu bāzes un sastāv tikai no VEX IQ robotu komplektos pieejamajām detaļām (1st vai 2nd gen).

Laukums

Laukumā ar dzelteniem kvadrātiem atzīmēti konusu novietošanas laukumi, no kuriem ir jāizstumj konusi, lai iegūtu punktus. (Šim attēlam ir tikai informatīva nozīme, sacensības nebūs uz laukuma nebūs atzīmēti dzelteni kvadrāti.)

Uz katras trases ir 6 iespējamas konusa atrašanās vietas, bet spēles laikā uz katras no trasēm atradīsies novietoti tikai 3 konusi, kurus tiesnesis izvietos pirms sākās sacensību mēģinājums.


Trases vispārīgās īpašības

Sacensību norise un noteikumi


Punktu skaitīšana un uzvarētāja noteikšana


Brīdī, kad nosaka uzvarētāju, ja vairākiem robotiem ir maximālais vai vienāds punktu skaits, tad uzverētāju izvēlas pēc ātrākā laika. 


Papildnoteikumi: 

Pa trasi nedrīkt pārvietoties pašam dalībniekam.

Ja tiesnesim rodas aizdomas, ka robots tiek kontrolēts ar bezvadu ierīci, robotu var pārbaudīt dalībnieka robotu. Sacensību tiesnesim ir tiesības aicināt dalībniekus demonstrēt programmas kodu un skaidrot tā darbību, ja dalībnieki nevar izskaidrot programmas uzbūvi vai darbības principus, tiesnesim pastāv iespēja dalībniekus diskvalificēt, lai novērstu negodprātīgu rīcību.